اخبار و مقالات

پکیج کلر زنی چیست؟

کلر پرکاربردترین ماده ضدعفونی کننده در صنعت تصفیه آب و فاضلاب است. به طبع پکیج کلرزنی نیز یکی از پر کاربردترین دستگاه‌ها در میان تجهیزات این صنعت می‌باشد.

پکیج کلرزنی در دو بخش مایع و گازی طراحی می‌شود.

پکیج کلرزنی به طور کلی برای کاهش دِبی کلر در فاز گاز ، مستقیماً استفاده می‌شود. در حالی که در دبی بالا ترجیح داده می‌شود از کلر در فاز مایع استفاده شود. چراکه بخار شده و از طریق دستگاه انژکتور به سیستم تزریق می‌شود.

همچنین بمنظور رعایت مقررات مربوط به استفاده از کلر، در پکیج کلرزنی سیستم هایی برای جریان های کوچک و بزرگ طراحی و ساخته می‌شود.

فروشگاه آوا انرژی (AVA ENERGY) واقع در شاد آباد تامین کننده انواع پکیج های کلر زنی مطابق درخواست مشتریان می باشد.

ضدعفونی کننده چیست؟

قرار گرفتن انسان در معرض فاضلاب و مواد تخلیه شده در محیط طی ۱۵ تا ۲۰ سال گذشته با افزایش جمعیت و تقاضای بیشتر منابع آبی برای تفریح و سایر اهداف افزایش یافته است.

به همین دلیل فاضلاب‌ها برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های عفونی و اطمینان از ایمن بودن آب برای تماس انسان و محیط ، ضد عفونی می‌شوند.

اما هیچ ضدعفونی کننده کاملی وجود ندارد. با این حال ، ویژگی های خاصی وجود دارد که باید هنگام انتخاب مناسب ترین ضدعفونی کننده به آنها دقت کنید:

  • توانایی نفوذ و از بین بردن عوامل عفونی در شرایط عادی عملیاتی.
  • فقدان خصوصیاتی که می‌توانند برای مردم و محیط زیست مضر باشند.
  • حمل و نقل و ذخیره سازی ایمن و آسان.
  • عدم وجود باقی مانده‌های سمی ، مانند ترکیبات ایجاد کننده سرطان ، پس از ضد عفونی
  • سرمایه مقرون به صرفه و هزینه های بهره برداری و نگهداری (O&M).

ضدعفونی کننده کلر

کلر پرکاربردترین ماده ضدعفونی کننده در صنعت تصفیه فاضلاب است و بیشتر باکتری ها ، ویروس ها و سایر میکروارگانیسم‌های عامل بیماری را از بین می‌برد.

کلر به صورت گاز ، هیپوکلریت (قرص ، محلول یا پودر) و سایر ترکیبات به فاضلاب وارد می‌شود.

اشکال مختلف کلر مورد استفاده در تصفیه خانه های فاضلاب عبارتند از: کلر گازی ، محلول هیپوکلریت سدیم ، هیپوکلریت کلسیم و کلرید برم.

فاضلاب و کلر ابتدا در کمتر از ۱ ثانیه کاملاً مخلوط و سپس وارد محفظه تماس گیج می‌شوند تا زمان برای گندزدایی ایجاد شود. سپس پساب خروجی به آب گیرنده تخلیه می شود.

باقیمانده کلر می‌تواند ساعت‌ها در فاضلاب تصفیه شده باقی بماند. برای به حداقل رساندن تأثیر بر روی آبزیان و محیط زیست، احتیاط ایجاب می‌کند که فاضلاب کلریزه شده از کلر دکلره شود.

دکلره فرایند حذف پسماند کلر قبل از تخلیه است. در جریان دکلره کردن از برخی مواد شیمیایی استفاده می‌گردد.

این مواد عبارتند از  دی اکسید گوگرد ، بی سولفیت سدیم ، متابیسولفیت سدیم و کربن فعال.

مزایای استفاده از گندزدایی با پکیج کلرزنی چیست؟

  • کلر یک فن آوری کاملاً ثابت است.
  • در حال حاضر ، کلرزنی از سایر روش‌های ضد عفونی مقرون به صرفه‌تر است (به استثنای مواردی که به دکلره نیاز است و باید الزامات مربوط به کد آتش را برآورده کنیم).
  • پسماند کلر که در فاضلاب تخلیه شده باقی می ماند حتی می تواند ضد عفونی را حتی پس از تصفیه اولیه طولانی تر کند و همچنین اندازه گیری اثربخشی را فراهم می کند.
  • ضد عفونی کننده کلر در برابر طیف وسیعی از میکروارگانیسم ها قابل اعتماد و موثرتر است.
  • دوز انعطاف پذیر، امکان کنترل بیشتر ضد عفونی را فراهم می کند. زیرا ویژگی‌های فاضلاب در هر زمان متفاوت است.
  • کلر می تواند در هنگام ضد عفونی کردن ، بوهای مضر را از بین ببرد.

چه چیزی عملکرد پکیج کلرزنی را تعیین می کند؟

اثربخشی پکیج کلرزنی به دوز ، میزان نیاز کلر به فاضلاب ، باقیمانده کلر ، مدت زمان تماس فاضلاب با کلر ، تعداد کلی فرم مدفوع در فاضلاب و سایر مشخصات فاضلاب بستگی دارد.

درجه گندزدایی مورد نیاز را می توان با تغییر دوز و زمان تماس برای هر سیستم ضد عفونی کننده کلر بدست آورد. دوز کلر معمولاً از ۵ تا ۲۰ میلی گرم در لیتر است.

برای عملکرد مطلوب ، پکیج کلرزنی باید به گونه ای طراحی شود که فاضلاب به صورت جریان متلاطم در داخل محفظه تماس به صورت ناآرام جریان یابد و از اختلاط کامل اطمینان حاصل کند.

این اختلاط باعث می‌شود که کلر حداکثر تماس را با فاضلاب داشته باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ مکان مرده ای (قسمت‌های استفاده نشده) در مخزن وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *