اخبار و مقالات

تجارت ایران با آفریقا 2 برابر شد

قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش 2 برابری تجارت با آفریقا در دولت سیزدهم گفت :میتوانیم بخشی از نیاز  کشور به پروتئین را که حدود 150 تا 200 تن است از آفریقا وارد کنیم و در این خصوص توافقنامه ای با کنیا به امضا رسید .

به گزارش خبر گزاری تسنیم ، علیرضا پیمان پاک در برنامه صف اول با تشریح دستاوردهای سفر رئیس جمهور  به سه کشور افریقایی ، تصریح کرد که این قاره به دلیل داشتن ویژگی های منحصر به فرد از جمله شرایط آب و هوایی ،خاک حاصلخیز و فرصت های سرمایه گذاری در معرض توجه کشورهای پیشرو در حوزه اقتصادی نو ظهور مثل ترکیه و چین قرار گرفته واز ابتدای دولت سیزدهم ،فارغ ار بحث های سیاسی وتحریم ها ، به دلیل همین ویژگی ها و مزیت های مناسب افزایش تعاملات اقتصادی با این قاره در دستور کار قرار گرفته است .

پیمان پاک با اشاره به اینکه از 1200 میلیارد دلار تجارت حوزه آفریقا ، حدود 600میلیارد دلار آن واردات وتقریبأ همین مقدار صادرات است تصریح کرد :واردات را محصولات نهایی تشکیل می دهد که ایران در برخی از این کالا های نهایی مزیت دارد واز طرفی صادرات کشورهای آفریقایی مواد معدنی،مواد اولیه ومحصولات کشاورزی است که ما وارد کننده آن هستیم واین مسئله این فرصت را ایجاد می کند که مستقل از سیاست های دیگری که در حوزه بین الملل داریم توجه ویژه ای به این مسئله داشته باشیم .

این مقام مسئول با یاد آوری اینکه “حجم تجارت ایران با کشور های آفریقایی از 600 میلیون دلار در ابتدای دولت سیزدهم به 1 میلیارد و 200میلیون دلار در زمان حاضر رسیده است “تصریح کرد :با توجه به سطح بهداشت استاندارد ،اکنون میتوانیم بخشی از نیاز کشور به پروتئین که حدود 150تا 200 هزار تن است از آفریقا وارد کنیم ودر این خصوص توافقنامه ای با کنیا به امضا رسید .

پیمان پاک همچنین گفت:در حوزه شیلات هم توافقنامه ای با دولت کنیا به امضا رسید که بر اساس آن صیادان ما بتوانند از فضای ساحلی این کشور استفاده کنند ،ضمن اینکه مواد اولیه بسیاری از محصولات دریایی ما وارداتی است که بر اساس این توافقنامه می توان ارزانتر از کنیا وارد کرد .

به گفته پیمان پاک در حوزه اوگاندا هم تمرکز بر کشت فراسرزمینی بود وقرار شد دولت اوگاندا ،10هزار هکتار زمین کشاورزی به عنوان نمونه در اختیار ایران قرار دهد تا درآن کشت فراسرزمینی انجام شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *